
INSEKTSLANDET
Lättläst
Insektslandet
Insektslandet är en förening,
som bryr sig om insekter.
Vi jobbar för att insekter ska få
mer mat och platser att bo på.
Vi vill också lära andra om
insekter och varför de är
viktiga för vår natur.

Insektsstigen

Vi har byggt en park i skogen
med ett insektstema.
Den har olika stationer.
Till exempel finns det
en station som handlar
om myror.
Där kan man prova
att krypa in
i en stor myrstack.
Det finns också en
stor myrskulptur.
På våren och hösten
bjuder vi in grupper
från skolor och förskolor.
Barnen får leka med
oss och lära sig
mer om insekter.
Insektsstigen är öppen
på sommaren för alla
som vill komma.
Då är den öppen
under några veckor.
Då finns det personal där som kan visa bikupan och berätta om insekter.




Besöksinformation
Stigen är anpassad för rullstolar
och barnvagnar.
Det finns parkering
nära stigen.
Man kan äta mat
som man har med sig
på vår rastplats.

ÖPPETTIDER
Vi har sommaröppet med personal första veckorna i juli, men du kan besöka Insektsstigen på egen hand mellan 1:a maj och 31:a augusti, när det inte är öppet med personal.

Vårt projekt
Vi arbetar med ett projekt
där barn får besöka
vår Insektsstig.
Då får de lära sig om insektergenom lek och rörelse.
De får träffa våra pedagoger
som jobbar på Insektslandet.
Vi träffar också barn på deras skolor och förskolor.
Då får de bygga bostäder
för insekter och leka lekar
för att lära sig om insekter.
Barnen vi träffar kommer också få se en teaterföreställning som heter "Småkrypskatastrofen" i vår.
Det är Postkodstiftelsen
som gör det möjligt för oss
att hålla igång vårt projekt.
De bekostar större delen
av projektet.
Utan insekterna fungerar inte jordens ekologiska system
POLLINGERING
Insekterna behövs för
att befrukta växter så
att vi och andra djur
kan få mat. Det kallas
pollinering. Pollineringen
gör också att blommor får
frön. Då kan det bli fler
blommor.
MAT TILL ANDRA DJUR
Insekterna behövs för att
andra djur ska få mat.
Fåglar, grodor, möss och
ödlor äter insekter.
Fladdermöss äter
också insekter.
De kan äta 5000 myggor
på en natt.
NEDBRYTNING
Skalbaggar och myror
är viktiga.
De bryter ner material
och gör det till jord igen.
Till exempel gamla växter
och döda djur.





Att odla bin

När man odlar bin
kallas det biodling.
Det är den sortens bin
som gör honung.
På Insektslandet har vi bin
som gör honung.
Det finns också vilda bin.
De gör ingen honung.
Honungsbin bor i bikupor
som vi har byggt åt dem.
Bin är viktiga för de hjälper
växter att pollineras.
Då får växterna nya frön.
Och det kan bli nya växter.
Pollinering
Växter kan pollineras av
vind, vatten, djur.
Till exempel pollineras
vete och råg av vinden.
De flesta blommande
växterna pollineras
av insekter.
När en blomma eller växt
pollineras blir blomman
befruktad och kan
bilda frön.
Nya frön kan bli
nya växter.
Vid befruktningen får
vissa växter nötter,
frukter och bär.
En blomma har olika delar.
En del av blomman
har pollen.
Den heter ståndare.
En annan del heter pistill.
Den behöver pollen för
att bilda nya frön.
Blommor som finns
på till exempel äppelträd, hallonbuskar och tomater
behöver pollineras för att
få frukt och bär.
Utan insekternas hjälp,
fungerar det inte.






